Studiedag Autisme anders bekijken met een autismepaspoort

Doelgroep
Deze studie (mid)dag is bedoeld voor leerkrachten, assistenten, zorgmedewerkers en intern begeleiders werkzaam in het (speciaal) basis en/of voortgezet onderwijs.

Inhoud
Autisme anders bekijken betekent verder kijken dan ‘het etiket’ autisme, en op zoek gaan naar individuele oorzaken van gedrag.

Tijdens deze studiedag komen de belangrijkste thema’s die ‘onder de waterspiegel spelen’ bij kinderen met autisme aan bod. Vaak zijn juist deze werkelijke oorzaken van gedrag niet zichtbaar, waardoor de omgeving niet passend of helpend kan aansluiten bij deze kinderen. Als je weet waar gedrag écht vandaan komt, kun je een kind ook veel beter begrijpen en ondersteunen. Je kunt bijvoorbeeld de plek in de klas erop aanpassen, of de manier waarop het werk wordt aangeboden.

Enkele thema’s die aan bod komen zijn de emotionele ontwikkeling, zintuiglijke waarneming, spanning en ontspanning, communicatie en de kenmerken van autisme zoals ze in de DSM5 beschreven zijn.

Ook wordt uitleg gegeven over het Autismepaspoort als middel om deze thema’s in beeld te brengen.  Het Autismepaspoort wordt op scholen en door ouders gebruikt om de individuele ondersteuningsbehoefte van kinderen met autisme vast te stellen, waardoor passende begeleiding en onderwijs mogelijk is.

Het tweede deel van de (mid)dag wordt gebruikt voor de vertaling naar de eigen praktijk. Er wordt aan de hand van de thema’s en invulling hiervan voor eigen leerlingen, gekeken hoe de ondersteuning zo pASSend mogelijk gemaakt kan worden in ruimte, activiteit en begeleiding.

Een andere mogelijkheid in de middag is de workshop ‘Autisme anders ervaren’. In deze workshop komt de opgedane theorie over autisme tot leven. Door middel van 10 werkvormen ervaren de deelnemers zelf hoe het is om autisme te hebben. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van een Virtual Reality ervaring. Deze ervaringen worden vervolgens weer teruggekoppeld naar de algemene theorie, zodat deelnemers deze ervaring én kennis ook kunnen herkennen in hun eigen praktijk.“
 
Klik hier voor meer informatie of aanvragen van ‘Autisme anders ervaren’

Doel
Na deze studiedag:

  • Hebben deelnemers inzicht in wat autisme kan betekenen in het leven en beleven van hun leerlingen.
  • Hebben deelnemers een basis gelegd om in omgang én benadering van kinderen met autisme verder te kijken dan uiterlijk gedrag.
  • Hebben deelnemers kennis genomen van het Autismepaspoort als middel om de ondersteuningsbehoefte van kinderen met autisme in beeld te brengen.
  • Hebben zij een start gemaakt om hun handelen aan te passen op de individuele ondersteuningsbehoeftes van hun eigen leerlingen met ASS.
  • Ook hebben zij ervaring opgedaan met het werken met de thema’s van het autismepaspoort, en de (planmatige) koppeling van de informatie naar hun eigen praktijk. Dit gebeurt door middel van een basisaanpak autisme.


Korting
Na het bijwonen van deze studiedag heb je de mogelijkheid om tegen een extra korting van 10% een Autismepaspoort aan te vragen. Daarnaast kun je na afloop met een extra korting van 10% het boek 'Autisme anders bekijken' aanschaffen.

We verzorgen deze studiedag graag aan teams op jullie eigen locatie. Er is een variant van een halve dag en van een hele dag. Voor meer informatie en/of een offerte, neem contact op via info@balansacademy.nl. 

Informatie

  • Locatie

    Onbekend

  • Tijd

    09.00 uur tot 17.00 uur

  • Prijs

    Beschikbaar op aanvraag

  • Trainers

    Suzanne Agterberg-Rouwhorst

Aanmelden nog niet mogelijk
Suzanne Agterberg-Rouwhorst

Suzanne Agterberg-Rouwhorst

Suzanne Agterberg-Rouwhorst geeft vanuit haar bureau ‘Spectrumvisie’ lezingen en trainingen in Nederland en België. Zij begeleidt schoolteams en ouders in het aanpassen van begeleiding en ondersteuning aan kinderen met autisme en participeert in diverse kennisnetwerken en expertgroepen rondom autisme. Zij is hiernaast ook nog werkzaam als autismespecialist in het Voortgezet Speciaal Onderwijs. Zij schreef het boek ‘Autisme anders bekijken’ en heeft met haar onderzoek ‘Autisme een andere wereld’ haar studie Master SEN cum laude afgerond en een tweetal prestigieuze prijzen gewonnen. Na dit onderzoek ontwikkelde zij het Autismepaspoort, een product dat de individuele ondersteuningsbehoefte, maar ook de kwaliteiten en aanknopingspunten om ontspanning en interesses van kinderen met ASS aan te spreken in beeld brengt.Kijk voor meer informatie op www.spectrumvisie.nl en www.autismepaspoort.nl.