Lezing Ervaringsleren met paarden: versterken van executieve functies

Balans en NVA organiseren op dinsdag 16 januari een lezing door Paulien Rutgers, eigenaresse van Animal Assisted Interventions. In deze lezing neemt ze ons mee in de manier waarop je paarden kunt inzetten bij het versterken van de executieve functies. 

Hoe komt het dat de inzet van dieren, specifiek van paarden, zo’n impact heeft en zo krachtig kan werken? Hoewel op dit gebied nog geen wetenschappelijk onderzoek gedaan is, blijkt in de praktijk dat de interactie tussen mens en paard een blijvende verandering tot stand kan brengen.

Ervaringsleren met hulp van paarden is het creëren van een methodisch opgezette leersituatie, waarin mensen concrete en intense ervaringen opdoen. Reflectie over deze ervaringen leidt tot verandering in cognitie en gedrag op meerdere leefgebieden.

Kinderen en jongeren met faalangst, weinig zelfvertrouwen, een angststoornis, een verstoorde hechting, ASS of kinderen die ontregelend gedrag vertonen en niet meer kunnen voldoen aan de eisen van de omgeving lopen het risico uit de boot te vallen. Paulien Rutgers vertelt in deze lezing hoe en waarom interventies met hulp van paarden in veel gevallen een positief resultaat hebben en hoe ze het zelfvertrouwen, veerkracht en executieve functies.

Informatie

  • Locatie

    Oudervereniging Balans, Weltevreden 4a, de Bilt

  • Data

    16-01-2018

  • Tijd

    19.30 uur tot 21.30 uur

  • Prijs

    € 10,00
    € 0,00 (leden)

  • Trainers

    Paulien Rutgers

Aanmelden niet meer mogelijk
Paulien Rutgers

Paulien Rutgers

Paulien Rutgers is sinds 1972 als vrijwilliger verbonden aan het aangepast paardrijden. In 1984 behaalde ze haar diploma als Instructrice Paardrijden gehandicapten terwijl ze al werkzaam was in het onderwijs en zette ze zich zowel beroepsmatig als op vrijwillige basis in voor het aangepaste paardrijden. Begin 2004 startte ze haar eigen praktijk voor Animal Assisted Interventions, waarbij ze haar ervaring met het aangepast paardrijden combineerde met haar onderwijservaring. In haar praktijk legde ze zich vooral toe op dierondersteunde hulpverlening aan kinderen die het niet redden het reguliere onderwijs en ging op zoek naar wetenschappelijke onderbouwing voor het fenomeen dat paarden een enorme positieve invloed uitoefenden op zowel de cognitie als het gedrag van deze kinderen. Het resultaat van deze zoektocht en haar werkwijze heeft ze tussen 2014 en 2016 vastgelegd in haar boek “Help, mijn juf is een paard!”.