Workshop Executieve functies en onderwijs

Executieve functies sturen je gedrag en je leren aan. Daardoor is de impact van een minder goede werking vaak groot. De ontwikkeling van executieve functies gaat niet bij iedereen even snel. Leerlingen met bijvoorbeeld ADHD of autisme hebben vaak een vertraagde ontwikkeling op dit gebied en worden dan al snel overvraagd. Ook bij andere leerlingen gaat die ontwikkeling echter vaak langzamer dan we op school denken. Op school lopen leerlingen met minder ontwikkelde executieve functies dan ook vaak vast. Vooral in de bovenbouw van de basisschool en daarna in het vo/mbo gaat het mis. De leerling heeft het overzicht niet meer en dat zie je terug in hun gedrag.

We staan in deze workshop stap voor stap stil bij de executieve functies die in de klas een rol spelen. Door goed op de hoogte te zijn van hoe executieve functies een rol spelen bij het gedrag in de klas, kun je beter afstemmen op deze leerlingen en gedragsproblemen voorkomen of beperken.

Op deze avond maak je kennis met executieve functies, oefen je in het herkennen van executieve functies en bijbehorend ‘probleemgedrag’ en krijg je een handige kijkwijzer waarmee je preciezer naar het gedrag van een leerling kunt kijken. Door middel van een aantal minicasussen oefen je in het anders kijken naar gedrag. De avond wordt afgesloten met het maken van een plan(netje) voor je ‘eigen meegebrachte leerling’, zodat je morgen al aan de slag kunt in je klas.

Informatie

  • Locatie

    Oudervereniging Balans, Weltevreden 4a, de Bilt

  • Data

    11-01-2017

  • Tijd

    19.30 uur tot 22.00 uur

  • Prijs

    € 100,00
    € 75,00 (leden)

  • Trainers

    Anton Horeweg

Aanmelden niet meer mogelijk
Anton Horeweg

Anton Horeweg

Anton Horeweg is gedragsspecialist (Master SEN) en ruim dertig jaar leraar in het basisonderwijs. Hij is auteur van de handboeken Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs en van Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Hij heeft de is ook de maker van de website www.gedragsproblemenindeklas.nl. Hij heeft zitting in Expertteams van Project Leer-Kracht (NCOJ) en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KC- KJP). Daarnaast is hij veelgevraagd spreker op scholen en congressen.